Integritet og sikkerhet

Vi forplikter oss til å levere tjenester som gir forutsigbarhet, trygghet og tillit over tid. Finansieringsalternativene skal være enkle og smidige, samtidig som vi setter god service og sterke relasjoner i sentrum for et langsiktig samarbeid.

Vi beskytter og respekterer alltid våre kunders opplysninger. Våre samarbeidspartnere er underlagt banksekretess, som innebærer en lovpålagt taushetsplikt knyttet til kundenes økonomiske forhold. Dette betyr at informasjon om transaksjoner, lån eller andre finansielle tjenester ikke kan deles uten kundens samtykke eller et rettslig pålegg. Formålet er å ivareta personvernet og hindre misbruk av konfidensielle opplysninger.

Personvernerklæring
Bærekraft
Interessekonflikt policy
English

Sikkerhet for bedriftene vi bistår

Vi arbeider kontinuerlig med å styrke sikkerheten, tilpasset behovene til selskapene vi bistår og andre interessenter. Et særlig fokus ligger på å sikre en robust og trygg infrastruktur. Dette omfatter blant annet datasikkerhet, datakvalitet og fysisk sikkerhet – knyttet til tjenestene og produktene vi formidler.

Bedriftene vi bistår er en viktig del av sikkerhetsarbeidet. Dersom kundene vi bistår oppdager noe som kan forbedres eller virker unormalt, oppfordrer vi deg til å kontakte oss. Tilbakemeldinger bidrar til å styrke sikkerheten for alle parter.

Beskyttelse av kundeinformasjon ved formidling av lån er en av våre høyeste prioriteringer. Vi arbeider for å sikre at ingen uvedkommende får tilgang til sensitiv informasjon. Likevel er sikkerhet et delt ansvar: både vi som låneformidler og bedriftene vi bistår må håndtere opplysninger med aktsomhet.


Finanstilsynet

Lind Finans AS har tillatelse fra finanstilsynet for låneformidling rettet mot næringsdrivende. Vi er registrert som en låneformidlingsvirksomhet hvor Finanstilsynet fører tilsyn med vår virksomhet. Vi utøver vår virksomhet ærlig, redelig og profesjonelt i samsvar med kundenes beste interesser.


Taushetsplikt

Som låneformidler underlegger vi oss streng taushetsplikt i henhold til gjeldende lovgivning. Det betyr at vi ikke deler opplysninger om våre kunder med uvedkommende – muntlig eller skriftlig – uten samtykke. Taushetsplikten gjelder all informasjon vi mottar i forbindelse med låneformidling. Vi kan ved behov signere en konfidensialitetsavtale (NDA) ved mottagelse av kundekontrakter eller andre juridiske dokumenter. Våre samarbeidspartnere er underlagt banksekretess for å sikre konfidensialitet rundt kundeforhold. Taushetsplikten er ikke til hinder for at vi som låneformidler kan dele mottatte opplysninger med våre samarbeidspartnere, når formålet er å innhente lånetilbud i tråd med interessene til virksomhetene vi bistår. Behandling av personopplysninger skjer i tråd med gjeldende personvernlovgivning. Se vår personvernerklæring for mer informasjon.


Derfor stiller vi spørsmål

For å kunne tilby våre tjenester og innhente lånetilbud, er vi avhengig av å ha god kjennskap til våre kunder. Kundekunnskap omfatter blant annet informasjon om planlagt bruk av våre tjenester samt ulike finansieringsbehov.

Den innsamlede informasjonen benyttes utelukkende for å vurdere aktuelle alternativer fra våre samarbeidspartnere. Vi deler kun nødvendige og relevante opplysninger med banker i forbindelse med lånetilbud – og aldri utover det som kreves for å oppfylle vår rolle som låneformidler.

All kundeinformasjon behandles konfidensielt og omfattes av banksekretessen hos våre samarbeidspartnere som er registrert som banker.


Tiltak mot hvitvasking

Vi gjennomfører løpende risikovurderinger av både våre samarbeidspartnere og selskapene vi bistår, for å sikre at vår virksomhet ikke medvirker til hvitvasking eller finansiering av terrorisme.

Det er forbudt å etablere forretningsforbindelser med personer eller organisasjoner som er oppført på EUs sanksjonslister. Derfor kontrollerer vi både kunder og samarbeidspartnere mot offisielle registre over individer og enheter som myndighetene anser å være tilknyttet kriminell eller terrorrelatert aktivitet.

Disse kontrollene er en viktig del av vårt ansvar for å sikre etterlevelse av gjeldende regelverk og for å hindre at vår virksomhet utilsiktet blir brukt til ulovlig virksomhet.


Lind Finans AS er ikke ansvarlig for lånevilkår, renter, kostnader eller andre forhold knyttet til låneavtaler inngått mellom selskapene vi bistår og långiver. Vi fraskriver oss ansvar for indirekte tap, herunder tapt fortjeneste.

Ansvarsbegrensning


Klage

Som låneformidler legger vi vekt på å behandle våre kunder og samarbeidspartnere korrekt og profesjonelt. Dersom du mener at vi ikke har oppfylt våre forpliktelser, kan du sende inn en klage.

Klage kan fremsettes skriftlig per e-post eller brev. Klagen bør inneholde navn, kontaktinformasjon, samt en beskrivelse av forholdet klagen gjelder. Vi bekrefter mottak innen 2 virkedager og tilstreber å behandle klagen innen 14 virkedager. Ved e-post henvendelse kan klagen sendes til mail@lindfinans.no

Alle klager behandles konfidensielt og i tråd med gjeldende personvernlovgivning.