Interessekonflikt policy

RUTINE FOR IDENTIFISERING OG HÅNDTERING AV INTERESSEKONFLIKTER

1. Formål

Formålet med denne rutinen er å beskrive hvordan Lind Finans identifiserer, vurderer og håndterer situasjoner som kan gi interessekonflikter mellom selskapet og låntager, låntager og samarbeidspartnere eller mellom låntagere seg imellom. Rutinen skal sikre at låntagers interesser alltid prioriteres og at risikoen for skade på låntagers interesser minimeres.

2. Generelle bestemmelser

Lind Finans skal iverksette egnede tiltak for å identifisere og håndtere interessekonflikter, herunder:

  • Risiko som følge av vederlag fra samarbeidspartnerne eller låntager.

  • Intern struktur som kan føre til prioritering av egne interesser fremfor låntagers.

Det skal vurderes om selskapet, eventuelt ansatte eller tilknyttede personer:

  • Kan oppnå økonomisk gevinst på bekostning av låntager.

  • Har en annen interesse enn kunden i resultatet av å formidle finansiering

  • Har økonomiske eller andre grunner til å prioritere andre låntagers interesser.

Ved interessekonflikter skal låntagers interesser alltid prioriteres, og ingen låntager skal favoriseres på bekostning av andre.

3. Identifisering og håndtering av interessekonflikter

3.1 Potensielle interessekonflikter

Interessekonflikter kan oppstå i ulike situasjoner, inkludert, men ikke begrenset til:

  • Samtidig håndtering av lignende prosjekter.

  • Selskapets involvering i beslutninger som påvirker låntager eller investeringer.

  • Vederlag eller fordeler fra samarbeidspartnerne eller andre tredje parter.

3.2 Tiltak for håndtering av interessekonflikter

For å minimere risikoen, har Lind Finans etablert følgende tiltak:

  • Taushetsplikt: Styret og eventuelle ansatte i selskapet skal håndtere konfidensiell informasjon på en sikker måte og unngå videreformidling til tredjepart.

  • Bibeskjeftigelser: Eventuelle ansatte i selskapet må ha skriftlig godkjenning før de engasjerer seg i annen virksomhet som kan skape konflikt med selskapets interesser.

  • Godtgjørelsesordninger: Kompensasjonsordninger skal ikke skape insentiver som prioriterer selskapets eller eventuelt ansattes interesser foran låntagers.

  • Innsideinformasjon: Om selskapet mottar innsideinformasjon håndteres informasjonen i henhold til gjeldende lovverk og regler.

  • Avtaler med nærstående: Selskapet skal sikre at tjenester til nærstående ikke gir urimelige fordeler.

  • Rollekonflikter: Potensielle konflikter knyttet til overlappende roller vurderes kontinuerlig.

3.3 Vederlag fra tredjepart

Lind Finans kan motta vederlag fra samarbeidspartnere (lånegivere) dersom det:

  1. Ikke er inngått en egen avtale om finansoppdrag fra en låntager/oppdragsgiver. I et slikt tilfelle kan Lind Finans kun motta vederlag fra oppdragsgiver i henhold til Finansavtaleloven § 3-58.

  2. Dersom Lind Finans har vurdert et flertall av de tilgjengelige finansielle tjenestene i markedet for den produktkategorien oppdraget gjelder


All dokumentasjon av slike vederlag skal føres internt.

3.4 Informasjon om vederlag

Låntager som inngår i en avtale om finansoppdrag skal informeres skriftlig om vederlagets art og beregningsmåte før tjenesten leveres. Dersom beløpet ikke kan fastsettes på forhånd, skal kunden få informasjon om det endelige beløpet etter tjenestens utførelse.

4. Operasjonelle prosesser

Lind Finans håndterer interessekonflikter gjennom en systematisk prosess:

  1. Identifikasjon: Om selskapet ansetter andre enn daglig leder skal de ansatte identifisere potensielle konflikter og varsle Daglig leder.

  2. Varsling: Varsling skal skje umiddelbart.

  3. Bedømmelse: Daglig leder vurderer konfliktens omfang, betydning og nødvendige tiltak.

  4. Løsning: Tiltak for å håndtere konflikten, sikre låntagers interesser og forhindre skade.

  5. Rapportering/registrering: Alle saker registreres i et konfliktregister som oppdateres fortløpende og oppbevares i minst 5 år.

Daglig leder rapporterer minst årlig til styret om alle registrerte saker.

5. Informasjon til kunder

Hvis det ikke er mulig å eliminere en interessekonflikt, skal låntagere informeres skriftlig om konflikten og de tiltakene som er iverksatt for å redusere risikoen. Informasjonen skal være tydelig og gi låntager grunnlag for å ta en informert beslutning.

6. Ledelseskontroll

Daglig leder har ansvar for å sikre at systemer, kontroller og prosedyrer effektivt identifiserer og håndterer interessekonflikter. Ledelsen skal minst én gang per år evaluere rutiner og tiltak og sørge for oppdatering og forbedring ved behov.

English